Права власника квартири не обмежуються тільки площею його житлової нерухомості. Разом з іншими мешканцями він може приймати рішення щодо будь-яких змін у будинку та прибудинковій території. Та робити це вони можуть через спеціальний орган управління багатоквартирним будинком.
Сьогодні власники квартир можуть обрати одну з трьох форм управління будинком: співвласники, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) та управитель (управляюча компанія або фізична особа-підприємець). Якщо перші дві форми є більш зрозумілими, то управитель — відносно нове поняття у житлово-комунальному господарстві та потребує пояснення своїх функціональних особливостей.
Згідно з положеннями законів, які складають основу реформи ЖКГ, управитель забезпечує надання житлових послуг, до яких входять: належне утримання багатоквартирного будинку та його прибудинкової території, купівля електроенергії для освітлення місць загального користування та роботи ліфтів, а також поточний ремонт спільного майна. Крім того, саме управитель має комунікувати зі співвласниками для вирішення важливих для будинку питань.
Виходячи з цього, функції управителя можна поділити на дві основні категорії: експлуатаційно-ремонтні та організаційні.
На зустрічах управитель або його представники мають звітувати мешканцям про поточний стан утримання спільного майна, про строки виконання ремонтних робіт, а також інформувати про виникнення аварійних ситуацій і заходи їх усунення. Крім того, чинним законодавством України передбачено, що управитель повинен щороку звітувати перед співвласниками про виконання кошторису на попередній рік та погоджувати з ними кошторис на утримання будинку в наступному році. Відтепер, ціна послуг з управління багатоквартирним будинком є договірною — жоден орган державної влади або місцевого самоврядування не здатен вплинути на вартість утримання багатоквартирного будинку, вартість цих послуг є договірною та погоджується між співвласниками та управителем. Виходить, співвласники можуть самостійно вирішувати скільки вони готові платити за утримання свого будинку та мають можливість за окрему плату замовляти додаткові послуги.
В свою чергу, співвласники багатоквартирного будинку можуть не тільки повідомляти управителя про проблеми комунальних систем, але й цікавитися будь-якими питаннями, пов'язаними з безпекою, термінами й етапами проведення робіт, а також іншими питаннями, які стосуються будинку та прилеглої до нього території. Крім того, співвласники багатоквартирного будинку можуть ініціювати створення ремонтного фонду та поступово накопичувати кошти для проведення капітального ремонту, модернізації або утеплення фасаду.
Сьогодні більшість управляючих компаній — це повноцінний штат фахівців, які спеціалізуються на всіх видах робіт з ремонту та обслуговування будинку. Якщо управляюча компанія не може самостійно вирішити проблему мешканців, вона може залучити підрядників та укласти з ними договір. Наприклад, обслуговуванням комунікацій мають займатися кваліфіковані організації, охороною прибудинкової території — спеціальні агентства, прибиранням — окремі клінінгові компанії. Саме завдяки роботі управителів співвласники можуть зробити своє проживання в будинку насправді комфортним.